Bedrijfsvoering
Inleiding, ontwikkelingen en risico's
Inleiding
In tegenstelling tot eerdere berichten vereist de opzet van de begroting vanuit het vernieuwde BBV alsnog een paragraaf bedrijfsvoering. De notitie Overhead (commissie BBV) geeft met betrekking tot de opzet en de inhoud van deze paragraaf het volgende aan:
"In tegenstelling tot hetgeen bij de voorbereiding van de Vernieuwing BBV is medegedeeld blijft de paragraaf bedrijfsvoering bestaan. Deze paragraaf kan gebruikt blijven worden voor beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering zoals bijvoorbeeld human resource management, informatiebeveiliging en duurzame inkoop."
Op basis hiervan is bedrijfsvoeringsparagraaf gericht en ingericht op ontwikkelingen en kengetallen rond de PIJOFACH taken. Het gaat daarmee ook om organisatie brede bedrijfsvoering gerelateerde projecten of ontwikkelingen. Daarmee is ook overlap met het programma bedrijfsvoering/overhead vermeden. Wel is er op onderdelen een overlap met het taakveld "ondersteuning organisatie" (overhead). Concreet gaat deze paragraaf voor 2017 in op:
- Ontwikkelingen en projecten
- Voortgang Rekenkamerrapporten
- Kengetallen bedrijfsvoeringstaken
De paragraaf kan in de komende jaren in overleg met de kwaliteitscommissie doorontwikkeld worden onder andere door voortschrijdend inzicht.
Ontwikkelingen
Een belangrijke ontwikkeling zal in 2017 de verdere organisatieontwikkeling zijn. Dit is ook aangegeven in het "uitvoeringsplan hoofdlijnenakkoord". Eind 2016 en begin 2017 wordt na de inventarisatie van de gemeente secretaris een plan van aanpak opgesteld met eerste stappen voor de ontwikkeling in 2017. Het traject krijgt daarmee pas in 2017 vorm. Het traject zal naar verwachting ook in gaan op regie/opdrachtgeverschap en projectmatig werken. Mogelijk dat het plan een budget vraagt, Hiervoor is in ieder geval het resterende krediet organisatie ontwikkeling beschikbaar.
Risico's
Het oppakken van de ontwikkelingen en projecten vraagt een blijvende prioriteit en inzet. Om dat te borgen worden de projecten opgenomen in het concernplan en uitgewerkt in afdelingsplannen.
Bedrijfsvoering
Organisatiebrede ontwikkelingen en projecten
Organisatiebrede ontwikkelingen en projecten
Gelet op de strekking van de notitie Overhead (commissie BBV) gaat het om concern brede bedrijfsvoeringsonderwerpen. Concreet gaat het voor 2017 om de volgende ontwikkelingen of
projecten:
- Planning en rapportages (Rapportages, planning, concern- en afdelingsplannen)
- Digitalisering (SOL en project digitaal werken)
- Strategisch personeelsbeleid en-planning
- Informatieveiligheidsplan / BIG
De meer beleidsinhoudelijke projecten hebben zo mogelijk elders in de begroting bij de taakvelden een plek gekregen.
Bedrijfsvoering
- Planning en rapportages
Planning en rapportages
Nu de vernieuwde begroting haar vorm en inhoud heeft gekregen, zijn we toe aan de volgende fase van de innovatie van de planning en control cyclus: de rapportages. Kernbegrippen daarbij zijn: "sturing en planning". In 2017 gaan we daarom met uw raad een systematiek van (tussen-) rapportages opzetten gericht op een adequate informatie van uw raad over de realisatie van budgetten, planning en doelen. Dit zal ook voor de organisatie en het management een ontwikkeling van de interne sturing betekenen. Begin 2017 zullen we met de kwaliteitscommissie de aanpak van deze fase afstemmen en een realisatieplan opstellen. Het kan overigens zijn dat een frequente, actuele en snelle rapportage over budgetten, planning en doelen om systeemtechnische investeringen vraagt.
Een andere meer intern organisatie gerichte ontwikkeling die we in 2017 starten, is het opstellen van een concernplan en de daarop geënte afdelingsplannen. Hierin geven we uitwerking aan begroting en het uitvoeringsplan hoofdlijnenakkoord. Dit mede omdat de bedrijfsvoeringsparagraaf een geheel ander karakter heeft gekregen.
Bedrijfsvoering
- Strategisch personeelsbeleid en planning
Strategisch personeelsbeleid en-planning
De voornaamste aanbevelingen uit het recente rekenkamer rapport P&O is het ontwikkelen van een strategisch personeelsbeleid. Daarom wordt in 2017 naar aanleiding van een startnotitie een dergelijk beleid verder uitgewerkt. Een onderdeel is het ontwikkelen van doelen en sturingsinformatie voor management, college en raad. In het strategisch personeelsbeleid en-planning komt een diversiteit aan onderwerpen terug als mobiliteit, garantiebanen en training/opleiding. Dit beleid staat niet op zichzelf maar leiden we af van de visie en de missie en de verdere ontwikkeling van onze organisatie.
Bedrijfsvoering
- Digitalisering
Digitalisering
In het kader van digitalisering werken we momenteel vanuit twee grote projecten: Digitaal Werken en Samen Online (SOL). Beide projecten hebben een andere invalshoek, maar met een gezamenlijke visie aan het verder digitaliseren van de organisatie. Hierbij richt SOL zich in 2017 voornamelijk op de klant door het vernieuwen van de website. Digitaal werken is intern gericht en zorgt ervoor dat de interne processen aansluiten op de externe digitale dienstverlening aan de klant.
Samen On Line (SOL)
De raad heeft op 30 juni 2015 het dienstverleningsbeleid “Tevreden klant – dienstverlening op maat” vastgesteld. Hiervoor is het project “Samen On Line” opgezet en werken we aan een klantvriendelijke website. Daardoor kunnen onze inwoners vanaf eind 2017 hun statusmeldingen stapsgewijs online volgen. Natuurlijk voldoen onze websites aan alle geldende normen voor informatieveiligheid. De nieuwe websites zijn beschikbaar 3e kwartaal 2017 en gefinancierd uit de lopende begrotingen
De digitale processen
Buren werkt aan de uitgangspunten van het programma digitale overheid. Dit houdt in dat burgers en bedrijven digitaal zaken kunnen doen met de gemeente. Daarmee wordt digitaal werken leidend voor het inrichten van onze processen. Bij de visieontwikkeling over het 'huis van de gemeente' is digitaal en daarmee flexibel werken ook het uitgangspunt. Daarbij maken we onze processen ook LEAN. In 2017 leveren we in het 2e kwartaal een volledig digitaal bestuurlijk besluitvormingsproces op.
In 2017 komt het vervangingsbudget hardware beschikbaar en de gedachte is dat in te zetten voor de vervanging van hardware zodat dat voldoet aan de uitgangspunten van flexibel en digitaal werken. Toekomstige vervangingen van software (inclusief eventuele ondersteuning) worden in het I&A plan opgenomen dat begin 2017 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Dat kan plan kan mogelijk een budgetvraag omvatten.
Verder zullen andere investeringen zoals het zich nu laat aanzien binnen huidige formatie en budget uitgevoerd kunnen worden. Zoals:
- Digitalisering processen: continue proces gedurende 2017 binnen bestaande formatie
- Faciliteren digitaal werken: 2e kwartaal 2017 binnen bestaande vervangingsbudget.
Bedrijfsvoering
- Informatieveiligheidsplan / BIG
Informatieveiligheidsplan / BIG
De Rekenkamercommissie heeft in de quickscan informatiebeveiliging aanbevolen dat we de BIG (Baseline informatiebeveiliging Gemeenten) als standaard invoeren. Het College heeft aangegeven eerst de huidige stand van informatieveiligheid te willen laten inventariseren. Daarna is te bepalen welke van de 303 BIG-maatregelen ingevoerd moeten worden. Voor de overigen kan aangeven worden waarom invoering niet nodig/overbodig is. Op basis van het rapport volgt ook de planning van werkzaamheden die uitgevoerd worden om de BIG te implementeren. Het onderzoek en de eerste uitvoering doen we in 2016-2017. Het voorstel voor het eerste inventariserende onderzoek volgt eind 2016. Dan is er ook duidelijkheid over de kosten.
Bedrijfsvoering
Voortgang rekenkamerrapporten
Voortgang Rekenkamerrapporten
Op basis van bestaande afspraken wordt de voortgang van de aanpak van de aanbevelingen uit de Rekenkamerrapporten in de rekening verantwoord. In deze begroting geven we aan wat we dit jaar aan de aanbevelingen van doen.
Bedrijfsvoering
- Rapport P&O
Rapport P&O
Zie de alinea Strategisch personeelsbeleid en-planning in deze paragraaf.
Bedrijfsvoering
- Rapport Willem Alexander School
Rapport Willem Alexander School.
De aanbevelingen uit het rapport hebben betrekking op projectmanagement en de borging in de afdeling. Het projectmanagement is inmiddels geïmplementeerd in het team Ruimtelijke Ontwikkeling. Verder zijn hier ook twee projectleiders in eigen dienst aangesteld. Voor de ontwikkeling van het team Vastgoed is een plan opgesteld en het invoeren van projectmanagement is daar onderdeel van. Daarmee heeft dit deel van de aanbevelingen een plaats gekregen. Verder zijn de werkzaamheden aan de school inmiddels afgerond en zal het "aangebouwde" zwembad gesloopt worden.
Daarmee kan dit rapport als afgesloten beschouwd worden.
Bedrijfsvoering
- Rapport Onderzoek leges
Rapport Onderzoek leges
Het rapport doet aanbevelingen om de problematiek rond leges en de onderbouwing van de leges als één project onder één projectmanager te organiseren. De werkelijkheid is echter dat hier 3 ontwikkelingen samenkomen die elk een eigen dynamiek en traject kennen.
1. De kosten toerekening van Buren die heringericht moet worden in het kader van de herijking van de
P&C-cyclus en de vernieuwing van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV).
2. Afstemming op regionaal niveau met ODR-partners over de systematiek en de onderbouwing van
de bouwleges.
3. De onderbouwing van de overige leges die we in eigen beheer hebben.
De afgelopen tijd is aan de aanbevelingen gewerkt en grotendeels in de legesverordening 2017 verwerkt. In 2017 ronden we het af. In de paragraaf lokale heffingen vindt u alvast meer informatie over de opbouw van de tarieven van de heffingen en de leges.
Bedrijfsvoering
- Rapport Uitvoering en controle ODR
Rapport Uitvoering en controle ODR
Dit onderzoek was eigenlijk een breder onderzoek naar de sturing op verbonden partijen met de ODR als casus. Wij hebben de aanbevelingen van dit onderzoek meegenomen in een eigen doelmatigheidsonderzoek naar verbonden partijen. Dat onderzoek had een regionaal perspectief omdat de aansturing van verbonden partijen geen louter Burense aangelegenheid is, maar zich afspeelt in een bredere regionale context.
In mei 2016 is in vervolg hierop vanuit Buren en Culemborg een regio breed traject gestart naar de mogelijkheden om met regio gemeenten één sturingskader af te stemmen. Uw raad zal hierbij betrokken worden.
Hiermee hebben de aanbevelingen een plaats gekregen en kan het rapport als afgehandeld beschouwt worden.
Bedrijfsvoering
- Rapport E-dienstverlening
Rapport E-dienstverlening
Dit rapport is aanleiding geweest om met uw raad in gesprek te gaan over de verdere ontwikkeling van e-dienstverlening. Dit heeft geleid tot het vaststellen van:
- de kaders voor de gemeentelijke dienstverlening 2015 – 2017 onder de noemer “Een tevreden klant – dienstverlening op maat”.
- het Project Initiatie Document “Samen On Line” (SOL)
In bovenstaand beleid hebben de aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport een plaats gekregen en kan het rapport als afgehandeld beschouwd worden
Bedrijfsvoering
Kengetallen bedrijfsvoeringstaken
Kengetallen bedrijfsvoeringstaken
Vanuit de bedrijfsvoeringsterreinen zijn kengetallen beschikbaar die niet elders in de begroting een plaats hebben gekregen, maar wel een beeld van de bedrijfsvoering geven. In onderstaande overzicht geven we die weer. Overigens ontbreekt hier in de kolom “begroot 2016”. Vorig jaar zijn die kengetallen namelijk in afwachting van de nieuwe opzet voor de nieuwe begroting achterwege gelaten. Daarin zou namelijk in eerste instantie de bedrijfsvoeringsparagraaf niet meer opgenomen zijn.
Norm | Rekening | Rekening | Rekening 2015 | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Financiën | Belastingaanslag: | |||||
90% | 81% | 80% | 80% | 90% | ||
0,50% | 0,20% | 0,20% | 0,90% | 0,50% | ||
Financiën | Betalen van facturen binnen de termijn | 30 dagen | 73% | 75% | 88% | 95% |
90% | ||||||
Juridisch | Aant. gegronde bezwaren | n.v.t. | 7 | 8 | 11 | 10 |
Gemiddelde behandelingsduur | 12 weken en 6 weken verdaging | 15 | 14,9 | 16,5 | 16 | |
Juridisch | Aantal inkopen processen | |||||
(>onderhands) | aantal | nieuw | nieuw | nieuw | GR | |
Control | Getrouwheid en rechtmatigheid (accountant) | Toleranties: | Binnen norm | Binnen norm | Binnen norm | Binnen norm |
ICT | Bedrijfszekerheid | 99,60% | Binnen norm | Binnen norm | Binnen norm | Binnen norm |
Facilitair | Verhuurde m2 | nieuw | nieuw | nieuw | nieuw | GR |
P&O | Ziekteverzuim | Gemiddelde NL-gemeenten 5,3% | 7,2% | 6,6% | 3,9% | 5,3% |
P&O | Mobiliteit | |||||
n.v.t | 25 | 4,5 | 8 | GR | ||
n.v.t | 3 | 9 | 21 | GR | ||
n.v.t | nieuw | nieuw | nieuw | GR | ||
P&O | fte's | n.v.t | 123 | 125,6 | 132,4 | 133,5 |
GR = Geen Raming voor 2017 omdat de realisatie geheel afhankelijk is van beleidsontwikkeling, externe factoren of omdat betrouwbare ervaringscijfers ontbreken. |