Opgave: Septembercirculaire 2016 | ||||
Onderdeel A - Inkomensmaatstaven | ||||
Maatstaf | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Waarde niet-woningen eigenaren | -580.420 | -580.420 | -580.420 | -580.420 |
Waarde niet-woningen gebruikers (onder aftrek amendement De Pater) | -383.670 | -383.670 | -383.670 | -383.670 |
Waarde woningen eigenaren | -2.437.614 | -2.446.470 | -2.455.326 | -2.464.182 |
Subtotaal | -3.401.704 | -3.410.560 | -3.419.416 | -3.428.272 |
Onderdeel B - Uitgavenmaatstaven waarop de uitkeringsfactor van toepassing is | ||||
Maatstaf | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
OZB waarde niet-woningen | 141.373 | 141.373 | 141.373 | 141.373 |
Inwoners | 4.020.726 | 4.035.169 | 4.049.993 | 4.064.179 |
Eén-ouder-huishoudens | 132.062 | 132.062 | 132.062 | 132.062 |
Huishoudens | 972.587 | 972.587 | 972.587 | 972.587 |
Eenpersoonshuishoudens | 55.489 | 55.904 | 55.904 | 55.904 |
Inwoners: jongeren < 20 jaar | 1.485.560 | 1.485.560 | 1.485.560 | 1.485.560 |
Inwoners: ouderen > 64 jaar | 377.638 | 377.638 | 377.638 | 377.638 |
Inwoners: ouderen > 74 en < 85 jaar | 33.416 | 33.416 | 33.416 | 33.416 |
Lage inkomens | 74.350 | 74.350 | 74.350 | 74.350 |
Lage inkomens (drempel) (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) | 648.008 | 648.144 | 646.310 | 644.476 |
Bijstandsontvangers (vanaf UJR 2016) | 437.531 | 445.118 | 447.416 | 447.699 |
Loonkostensubsidie | 1.917 | 1.930 | 1.941 | 1.942 |
Uitkeringsontvangers (vanaf UJR 2016) | 102.166 | 102.361 | 102.361 | 102.361 |
Minderheden | 91.305 | 91.305 | 91.305 | 91.305 |
Klantenpotentieel lokaal | 682.080 | 682.080 | 682.080 | 682.080 |
Klantenpotentieel regionaal | 22.695 | 22.766 | 22.766 | 22.766 |
Oppervlakte land | 551.925 | 551.925 | 551.925 | 551.925 |
Oppervlakte land * bodemfactor gemeente | 404.384 | 410.956 | 410.956 | 410.956 |
Oppervlakte binnenwater | 33.296 | 33.677 | 33.677 | 33.677 |
Oppervlakte bebouwing | 159.573 | 159.573 | 159.573 | 159.573 |
Oppervlakte bebouwing woonkernen * bodemfactor woonkernen | 487.033 | 487.072 | 487.111 | 487.152 |
Oppervlakte bebouwing woonkern | 336.150 | 336.150 | 336.150 | 336.150 |
Oppervlakte bebouwing buitengebied * bodemfactor buitengebied | 215.660 | 215.679 | 215.697 | 215.714 |
Oppervlakte bebouwing buitengebied | 238.194 | 238.194 | 238.194 | 238.194 |
Woonruimten (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) | 622.784 | 625.086 | 627.387 | 629.689 |
Woonruimten (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) * bodemfactor woonkernen | 593.704 | 595.898 | 598.092 | 600.286 |
Oppervlak historische kernen basisbedrag | 19.333 | 19.333 | 19.333 | 19.333 |
Historische waterweg | 17.917 | 17.917 | 17.917 | 17.917 |
ISV (a) stadsvernieuwing | 2.313 | 2.313 | 2.313 | 2.313 |
ISV (b) herstructurering | 311 | 311 | 311 | 311 |
Omgevingsadressendichtheid (vanaf UJR 2016, m.i.v. septembercirculaire 2016) | 206.973 | 207.825 | 208.590 | 209.355 |
Oeverlengte * bodemfactor gemeente | 40.630 | 40.630 | 40.630 | 40.630 |
Oeverlengte * bodemfactor gemeente * dichtheidsfactor | 50.765 | 50.941 | 51.114 | 51.290 |
Meerkernigheid | 199.403 | 199.403 | 199.403 | 199.403 |
Kernen met 500 of meer adressen | 388.629 | 388.629 | 388.629 | 388.629 |
Meerkernigheid * bodemfactor buitengebied | 376.328 | 376.359 | 376.390 | 376.421 |
Bedrijfsvestigingen | 253.571 | 253.571 | 253.571 | 253.571 |
Vast bedrag | 237.799 | 237.799 | 237.799 | 237.799 |
Subtotaal | 14.715.577 | 14.751.004 | 14.771.825 | 14.789.989 |
Onderdeel C - Uitkeringsfactor (uf) | ||||
Jaren | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Uitkeringsfactor | 1,43 | 1,46 | 1,469 | 1,476 |
Subtotaal (B x C (=uf)) | 21.043.275 | 21.536.466 | 21.699.811 | 21.830.023 |
Onderdeel D - Uitgavenmaatstaven waarop de uitkeringsfactor niet van toepassing is | ||||
Maatstaf | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Suppletie-regeling groot onderhoud verdeelstelsel 2e fase | -61.892 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Cumulatieregeling gemeentefonds (SU) | -115.806 | -16.341 | -6.405 | n.v.t. |
Suppletieregeling OZB | -33.606 | -22.404 | -11.202 | 0 |
Subtotaal | -211.304 | -38.745 | -17.607 | 0 |
Onderdeel E - Integratie- en decentralisatieuitkeringen waarop de uitkeringsfactor niet van toepassing is | ||||
Maatstaf | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Wet maatschappelijke ondersteuning (IU) | 1.443.575 | 1.443.575 | 1.443.575 | 1.455.912 |
Impuls Brede scholen combinatiefuncties (DU) | 63.520 | 63.520 | 63.520 | 63.520 |
Peuterspeelzaalwerk (DU) | 88.088 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Decentralisatie prov. taken vergunningverlening, toezicht en handhaving (IU) | 138.399 | 158.576 | 158.576 | 158.576 |
Voorschoolse voorziening peuters (DU) | 36.527 | 54.791 | 73.055 | 91.319 |
Subtotaal | 1.770.109 | 1.720.462 | 1.738.726 | 1.769.327 |
Onderdeel F - 3 D's in het sociaal domein | ||||
Maatstaf | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
decentralisatie AWBZ naar WMO (IU) | 2.666.800 | 2.645.201 | 2.619.347 | 2.615.256 |
decentralisatie jeugdzorg (IU) | 3.724.051 | 3.766.203 | 3.766.208 | 3.766.811 |
decentralisatie Participatiewet (IU) | 2.497.949 | 2.332.500 | 2.183.153 | 2.075.028 |
Subtotaal | 8.888.800 | 8.743.904 | 8.568.708 | 8.457.095 |
Algemene uitkering | 19.200.376 | 19.807.623 | 20.001.514 | 20.171.078 |
---|---|---|---|---|
Algemene uitkering, onderdeel sociaal domein | 8.888.000 | 8.743.904 | 8.568.708 | 8.457.095 |
Uitkomst septembercirculaire 2016 ten opzichte van de meicirculaire 2016
(bedragen x € 1.000, + = voordeel, - = nadeel)
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|
Uitkomst meicirculaire 2016 | 27.953 | 28.144 | 28.010 | 28.056 |
Verschil | + 136 | + 408 | + 560 | + 572 |
De cijfermatige specificatie is als volgt:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|
Mutatie omvang gemeentefonds (accres) | + 246 | + 499 | + 649 | + 637 |
| + 246 | + 499 | + 649 | + 637 |
Mutatie integratie / decentralisatie-uitkering | - 41 | - 129 | - 129 | - 129 |
| - 41 | - 41 | - 41 | - 41 |
| - 88 | - 88 | - 88 | |
Sociaal domein | - 245 | - 235 | - 233 | - 223 |
| - | - | - | - |
| - 85 | - 85 | - 85 | - 85 |
| - 160 | - 150 | - 148 | - 138 |
Groot onderhoud gemeentefonds | + 176 | + 273 | + 273 | + 288 |
| + 288 | + 289 | + 273 | + 288 |
| - 112 | - 16 | ||
Saldo septembercirculaire ten opzichte van de meicirculaire | + 136 | + 408 | + 560 | + 572 |
Correctie begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
- Wet maatschappelijke ondersteuning | + 41 | + 41 | + 41 | + 41 |
- Sociaal domein | + 245 | + 235 | + 233 | + 223 |
Saldo meicirculaire ten opzichte van de september-circulaire na correctie begroting | + 422 | + 684 | + 834 | + 837 |
* Cluster Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
De beleidsmatige specificatie is als volgt:
Mutatie omvang gemeentefonds (accres)
De ontwikkeling van het gemeentefonds wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van ‘samen de trap op en samen de trap af’ hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. De jaarlijkse toename of afname van het gemeentefonds, voorvloeiend uit de trap op trap af-methode wordt het accres genoemd.
Accres 2017-2020
Zoals bekend gemaakt op Prinsjesdag geeft het kabinet meer uit aan veiligheid, defensie, zorg, onderwijs en armoedebestrijding. Verder stijgt ook het aantal studieleningen, wat ook een positieve doorwerking heeft.
Mutatie integratie / decentralisatie-uitkeringen (IU / DU)
Wet maatschappelijke ondersteuning
De omvang van de IU Wmo wordt vanaf 2017 verlaagd omdat gemeenten vanaf dat moment niet meer verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke verzorging voor Wlz-cliënten met een modulair pakket thuis. In de meicirculaire 2016 is dit bedrag per abuis in mindering gebracht op de IU Sociaal domein, onderdeel Wmo 2015. De IU Sociaal domein, onderdeel Wmo, is per 2017 om dezelfde reden met hetzelfde bedrag verhoogd. Deze foutieve verwerking corrigeren we ook in onze eigen begroting.
Peuterspeelzaalwerk
We ontvangen geld via de DU Peuterspeelzaalwerk voor het wetsvoorstel Ontwikkelkansen door Kwaliteit en Educatie (Wet OKE). Het doel van deze wet is om voor jonge kinderen in peuterspeel-zalen en kindercentra een veilige, stimulerende omgeving te creëren. Medewerkers moeten in staat zijn om een risico op een taalachterstand in het Nederlands te signaleren en dat effectief aan te pakken. We geven als gemeente Buren aan dit doel geen geld uit. De bijdrage via het gemeentefonds is dus een algemeen dekkingsmiddel.
Nu de decentralisatie uitkering met ingang van 2018 komt te vervallen als onderdeel van het wetsvoorstel kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ontstaat een nadeel vanaf 2018.
Sociaal domein
In het bestuurlijk overleg van 24 augustus jl. zijn de VNG en het ministerie van VWS het eens geworden over het doorvoeren van mutaties in de integratie-uitkering Sociaal domein die betrekking hebben op taken die voor gemeenten wegvallen of erbij komen doordat groepen cliënten feitelijk in een ander domein terecht komen/zijn gekomen. Deze mutaties hebben dus te maken met verkeerde veronderstellingen in de budgettoedeling per 1 januari 2015 (een foutieve startstreep). In totaliteit gaat het om een neerwaartse bijstelling van de IU Sociaal domein. Tegenover deze neerwaartse bijstelling corrigeren we uitgaven binnen het sociaal domein.
Groot onderhoud gemeentefonds
Herverdeeleffect cluster Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing VHROSV
Vorig jaar vond in het kader van de 2e fase groot onderhoud een herijking plaats van 3 (sub)clusters, waaronder van VHROSV. De herverdeling van het cluster VHROSV is het laatste cluster wat nog doorgevoerd moet worden. Gemeenten met een groot buitengebied zouden op dat subcluster er flink op vooruit gaan. Maar op advies van de RFV en VNG werd een verdiepend onderzoek ingesteld, waarbij intussen 1/3e van de resultaten werden doorgevoerd in de meicirculaire 2015. In de septembercirculaire 2016 is nu weer 1/3e doorgevoerd.
De laatste tranche (1/3) zullen de fondsbeheerders niet inzetten. Er zijn te veel onduidelijkheden in het onderzoek over het taakveld gebiedsontwikkeling.
Compensatie nadeelgemeenten
Omdat het gemeentefonds door het groot onderhoud niet groeit, er vindt immers een herverdeling plaats, worden er ook gemeenten gekort op hun algemene uitkering. Er is een compensatieregeling getroffen, zodat nadeelgemeenten niet direct financieel nadeel ondervinden.