Verbonden partijen
Regio Rivierenland
Regio Rivierenland | |
---|---|
Portefeuillehouder | J.A. de Boer |
De organisatie | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Tiel |
Samenstelling | Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren. |
Jaar van deelname | 1986 |
Verplichte deelname | Ja, op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen |
Bestuur en andere overlegorganen | De regeling heeft een Algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het Algemeen Bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden die maximaal 45% van de stemmen in het algemeen bestuur hebben. Andere overlegorganen binnen de regio zijn de 3 speerpuntberaden en de portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals wonen, ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer. Zo lang nog ouder-projecten lopen blijft de sturing nog bij de voor 2016 bestaande stuurgroepen. Er wordt vooral vergaderd op regiodagen. |
Ontwikkelingen | Op 25 mei 2016 is het ambitiedocument door het Algemeen bestuur vastgesteld. Daarin zijn 3 speerpunten benoemd (Agribusiness, Logistieke hotspots en Recreatie en toerisme) met 8 regionale opgaven. |
De taken | |
Taken | De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, o.a. van provinciaal- en rijksbeleid. Ook ondersteunt de regio de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht. De regio voert voor de gemeente ook een aantal specifieke(contract gestuurde) taken uit:
|
Doelen Indicatoren |
|
Taakvelden | Activiteiten van de Regio Rivierenland vinden plaats binnen de taakvelden Onderwijsbeleid en leerlingenzaken; Bestuur; Verkeer en vervoer; Economische ontwikkeling; Economische promotie; Wonen en bouwen; Inkomensregelingen |
Financiën | |
Vermogenspositie | 01-01-2016: € 3.437.000,- |
Risico's | De weerstandscapaciteit van de regio is voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Onderstaande risico’s zijn nieuw of gewijzigd ten opzichte van 2016
|
Gemeentelijke bijdrage | Werkelijk 2015: € 184.078,- |
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | |
---|---|
Portefeuillehouder | J.A. de Boer |
De organisatie | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Nijmegen |
Samenstelling | De 16 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland vormen samen de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid |
Jaar van deelname | 1 januari 2013 |
Verplichte deelname | Ja, op basis van de wet op de veiligheidsregio's |
Bestuur en andere overlegorganen | Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met één stem. En een dagelijks bestuur bestaande uit de eigen directie. |
Ontwikkelingen | Thematisering van de Veiligheidsregio (Specialistische werkverdeling). |
De taken | |
Taken | Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, crisisbeheersing |
Doelen |
|
Indicatoren | Voor bovenstaande doelen zijn nog geen indicatoren opgesteld. Wel hebben we als indicatoren de normen van opkomsttijden voor ambulance en brandweerzorg. |
Taakvelden | Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing en brandweer |
Financiën | |
Vermogenspositie | 01-01-2016: € 6.022.000,- |
Risico's | De reserves zijn afdoende om de risico’s af te dekken. |
Gemeentelijke bijdrage | Werkelijk 2015: € 1.799.704,- |
Verbonden partijen
Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland | ||
---|---|---|
Portefeuillehouder | burgemeester J.A. de Boer MSc | |
De organisatie | ||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Tiel | |
Samenstelling | Deelnemers: gemeenten Tiel, Geldermalsen, Neerijnen, Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel en Zaltbommel. | |
Jaar van deelname | 1991 | |
Verplichte deelname | Overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling wel. | |
Bestuur en andere overlegorganen | Algemeen Bestuur: afgevaardigde gemeente Buren burgemeester J.A. de Boer Msc. | |
Ontwikkelingen |
| |
De taken | ||
Taken |
| |
Doelen |
| |
Indicatoren | n.v.t. | |
Taakvelden | Ondersteuning organisatie. | |
Financiën | ||
Vermogenspositie | 01-01-2016: € 515.790,- 01-01-2019: € 208.303,- | |
Risico's | Het weerstandsvermogen in 2017 komt op 1,11. De komende jaren loopt dit terug naar 0,68. Dit zal de komende jaren nadrukkelijk aandacht krijgen. | |
Gemeentelijke bijdrage |
|
Verbonden partijen
Werkzaak
Werkzaak | |
---|---|
Portefeuillehouder | S.T. Klein - de Jong |
De organisatie | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Tiel |
Samenstelling | De gemeenten: Buren, Culemborg, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel West Maas en Waal en Zaltbommel. |
Jaar van deelname | 2016 |
Verplichte deelname | Deelname is niet verplicht, maar de gemeenteraad van Buren besloot hiertoe op 28 oktober 2014. Het eerstvolgende moment waarop Buren zou kunnen uittreden is 1 januari 2021. |
Bestuur en andere overlegorganen | Werkzaak wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit ėėn lid per deelnemende gemeente. Gemeente Buren wordt vertegenwoordigd in het AB door wethouder S.T. Klein de Jong. Elk lid heeft 1 stem. Het DB bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het DB. |
Ontwikkelingen | De Werkzaak is op 1 januari 2016 van start gegaan. Mogelijk wordt de Werkzaak (veel) duurder dan verwacht /voorspeld. |
De taken | |
Taken | De uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) voor de Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER conform de WSW. |
Doelen | Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WSW. |
Indicatoren | Op dit moment maken ca. 95 inwoners van de gemeente Buren gebruik van de WSW. |
Taakvelden | Taakveld Begeleide participatie |
Financiën | |
Vermogenspositie | Werkzaak gaat uit van een vrij aanwendbaar vermogen van maximaal 3% van de totale baten. Hiervan is 2% bestemd voor het opvangen van tekorten zonder direct effect op de gemeentelijke begrotingen. De resterende 1% is bedoeld voor fluctuaties in de opbrengst uit commerciële activiteiten (omzet). Bij de start van de Werkzaak per 1-1-2016 was er nog geen eigen vermogen, dit wordt opgebouwd uit mogelijke overschotten op de exploitatie en zal maximaal 3% van de totale baten bedragen. 1-1-2016: 2.351.000 1-1-2019: 2.576.000 |
Risico's | De begroting van de Werkzaak heeft gevolgen voor de begroting van Buren. De kosten van uitvoering WSW door Werkzaak worden hoger. De hoogte van de stijging hangt af van de ontwikkeling van de SW-bijdrage van het Rijk, de prestaties van de Werkzaak en mogelijke landelijke herverdeling in 2017 van het deelfonds Sociaal Domein. |
Gemeentelijke bijdrage | Begroot 2016: 2.202.661 Begroot 2019: 2.671.000 |
Verbonden partijen
Omgevingdienst Rivierland
Omgevingdienst Rivierland | ||
---|---|---|
Portefeuillehouder | H.N. de Ronde | |
De organisatie | ||
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Burgemeester van Lidt de Jeudelaan 3, 4001 VK Tiel | |
Samenstelling | Provincie Gelderland, Gemeenten Buren, Neder-Betuwe, Geldermalsen, Neerijnen, Lingewaal, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg. | |
Jaar van deelname | 2013 | |
Verplichte deelname | Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken. | |
Bestuur en andere overlegorganen | De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en drie wethouders. Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het Algemeen Bestuur. De deelnemers die alleen milieutaken hebben ingebracht hebben één stem (de gemeenten Tiel en Lingewaal), de overige deelnemers hebben twee stemmen. | |
Ontwikkelingen | Belangrijke ontwikkelingen in het komend jaar zijn:
| |
De taken | ||
Taken | De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven voor ons de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren. Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:
| |
Doelen |
In het werkprogramma van de ODR in 2016 staan de volgende prioriteiten genoemd:
Deze prioriteiten zullen in het werkprogramma 2017 opnieuw bekeken worden en waar nodig worden aangepast.
| |
Indicatoren | Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2017 de opgelegde taken heeft uitgevoerd binnen het bestaande budget. Daarnaast verwachten wij in 2017 betere terugkoppeling van de prestaties die de ODR levert. Tot nu toe kregen wij maandelijks slechts de besteedde uren te zien. Voor 1 januari 2018 moet de ODR ons ook maandelijks kunnen laten zien welke producten zij voor ons geleverd hebben. De ODR is in samenwerking met de opdrachtgevers bezig met klanttevredenheid. De resultaten hiervan deelt het college met de gemeenteraad. | |
Taakvelden | De werkzaamheden van de ODR vallen onder het taakveld Bouwen en wonen. | |
Financiën | ||
Vermogenspositie | 01-01-2015: € 453.310,- N.B.: het weerstandsvermogen wordt in de 1e 5 jaar van het bestaan van de ODR gevormd door het weerstandsvermogen van de deelnemers. | |
Risico's | Het weerstandsvermogen valt in categorie C – Voldoende. | |
Gemeentelijke bijdrage |
|
Verbonden partijen
GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid | |
---|---|
Portefeuillehouder | A.K. Benschop - van Eldik |
De organisatie | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Nijmegen |
Samenstelling | Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen |
Jaar van deelname | 2013 (na fusie van twee GGD-en; Rivierenland en regio Nijmegen) |
Verplichte deelname | Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid. |
Bestuur en andere overlegorganen | Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur. Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is 1 stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 36. |
Ontwikkelingen | Veilig Thuismedewerkers die in dienst zijn van Jeugdbescherming Gelderland komen per 1-1-2017 in dienst van de GGD. |
De taken | |
Taken | De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen. |
Doelen |
|
Indicatoren |
|
Taakvelden | Volksgezondheid |
Financiën | |
Vermogenspositie | Het weerstandsvermogen is lager dan afgesproken in het AB in de Notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Eind boekjaar 2015 bedroeg het weerstandsvermogen € 905.000,-. De afspraak is om een weerstandsvermogen van € 1.024.000,- te hebben. Er is een ingroeimodel om die achterstand in te lopen. |
Risico's | Weerstandsvermogen lager dan afgesproken en daarnaast is Veilig Thuis tot 22 november 2016 onder verscherpt toezicht gesteld. Mogelijk wordt het verscherpt toezicht verlengd en loopt het door in 2017. Dat gaat de gemeente in 2016 en volgende jaren meer geld kosten |
Gemeentelijke bijdrage | Werkelijk 2015:601.000 Begroot 2016: 637.000 Begroot 2019: 778.000 Begroot 2018: 778.000 Begroot 2021: 778.000 |
Verbonden partijen
Avri
Avri | |
---|---|
Portefeuillehouder | H.N. de Ronde |
De organisatie | |
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Geldermalsen |
Samenstelling | Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren. |
Jaar van deelname | 2015 |
Verplichte deelname | Nee |
Bestuur en andere overlegorganen | Het bestuur van de Avri bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder de Ronde. Ieder lid heeft één stem. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur. |
Ontwikkelingen | Er zijn geen belangrijke organisatorische wijzigingen. In 2017 wordt een nieuw Regionaal Afvalstoffenplan opgesteld. Het landelijk streven is dat 75% van het Nederlandse huishoudelijk afval in 2020 gescheiden wordt aangeboden. |
De taken | |
Taken | De reguliere taak van de Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor al de 10 gemeenten. Een plus taak is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor 4 van de 10 gemeenten. De Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren. Deze zijn vastgelegd in een DienstVerleningsOvereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks, op ambtelijk niveau, geëvalueerd en aangescherpt. |
Doelen |
|
Indicatoren |
|
Taakvelden | Wegen, openbaar groen, Openbare verlichting, riolering, milieu. |
Financiën | |
Vermogenspositie | Eigen vermogen: |
Risico's | Het AB van GR Regio Rivierenland heeft in juni 2015 het minimale niveau van het beschikbare weerstandsvermogen vastgesteld op factor 1,0. Dit niveau wordt aangeduid als 'voldoende'. Het voorgaande betekent dat de hoogte van de betreffende voorziening minimaal even hoog moet zijn als het niveau van de risico's dat voorzien wordt. Voor Avri betekent dit dat de Voorziening Inzameling AVH minimaal € 2,1 mln. hoog moet zijn en de ABR € 0,9 mln. In de jaarrekening 2015 voldoet zowel de Voorziening Inzameling AVH als de ABR aan deze normstelling. |
Gemeentelijke bijdrage | Wij betalen geen bijdrage aan de AVRI. De meerjarenbegroting 2017 - 2020 van de per 1 januari 2016 verzelfstandigde AVRI is sluitend. Over de jaarlijkse omzet ontvangen wij via het BTW-CF de BTW terug. Dat gaat in 2017 om een bedrag van € 208.000,- Dit is een baat in onze begroting. |
Verbonden partijen
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde | |
---|---|
Portefeuillehouder | S.T. Klein - de Jong |
De organisatie | |
Juridische vorm | Besloten Vennootschap |
Vestigingsplaats | Kerk Avezaath |
Samenstelling | Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal, Geldermalsen, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Arnhem Lingewaard en Overbetuwe |
Jaar van deelname | 1999 |
Verplichte deelname | Komt voort uit het voormalige Recratieschap Nederrijn, Lek en Waal |
Bestuur en andere overlegorganen | 1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn in vertegenwoordigd. |
Ontwikkelingen | Staat vermeld in de Strategische Verkenning 2014 - 2018 en vastgesteld in 2014 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
De taken | |
Taken | Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen. Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief- toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied. |
Doelen | BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit. |
Indicatoren | De operationele structuur is een product-georiënteerde organisatie.
Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor het beheer van de recreatiegebieden. Verdeeld over negen recreatiegebieden is in totaal circa 860 hectare land en water in eigendom. Naast technisch beheer en onderhoud is ook exploitatiebeheer een belangrijk onderdeel van de te vervullen taak.
Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor advies, project-management, ontwikkeling, realisatie, beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur en veerverbindingen. In opdracht van overheden, organisaties en bedrijven worden nieuwe routes en veerverbindingen tot stand gebracht. In totaal heeft het Routebureau circa 2.500 km bewegwijzerde eigen routes (fietsroutenetwerk, wandel-, struin-, skeeler- en kanoroutes), een compleet netwerk aan toeristische objectbewegwijzering en tien toeristische veerverbindingen gerealiseerd en in exploitatie. |
Taakvelden | Alle bestaande en nieuw te ontwikkelen activiteiten zijn ondersteunend aan de kernactiviteit en dienen zich te bewegen binnen de vrijetijdssector. |
Financiën | |
Vermogenspositie | BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde heeft geen eigen vermogen. |
Risico's | Geen. |
Gemeentelijke bijdrage | Gemeente Buren verstrekt vanaf 2009 geen financiële bijdrage meer. |
Verbonden partijen
BV Bank Nederlandse Gemeenten
BV Bank Nederlandse Gemeenten | |
---|---|
Portefeuillehouder | H. de Ronde |
De organisatie | |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap (NV) |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Samenstelling | De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten en provincies. |
Jaar van deelname | De BNG is opgericht in 1914. |
Verplichte deelname | De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald. |
Bestuur en andere overlegorganen | De aandeelhouders oefenen door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering invloed uit. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen. |
Ontwikkelingen | Ook de BNG heeft last van de extreem lage marktrente. Dit heeft effect op het resultaat van de BNG en daarmee op het dividend dat wij van de BNG ontvangen. |
De taken | |
Taken | BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel. |
Doelen | De BNG tracht ook komend jaar weer bij te dragen aan de algemene dekkingsmiddelen van de organisatie. |
Indicatoren | Geen |
Taakvelden | Treasury |
Financiën | |
Vermogenspositie | De BNG heeft ultimo 2015 een balanstotaal van € 149 miljard euro, waarvan 3.74 miljard euro eigen vermogen is. In 2015 is 25% dividend uitgekeerd over de winst van € 226 miljoen. Er is nog geen winstvoorspelling voor 2016 gemaakt. |
Risico's | Zolang de marktrente laag blijft, heeft de BNG moeite om een consistent dividend te realiseren. Gezien de aanhoudende onzekerheden heeft de BNG geen uitspraak gedaan over de winstverwachtingen van 2016. |
Gemeentelijke bijdrage | Geen bijdrage, we ontvangen jaarlijks dividend van de BNG. In 2017 verwachten we € 20.000 aan dividend (over boekjaar 2016). |
Verbonden partijen
NV Vitens
NV Vitens | |
---|---|
Portefeuillehouder | H. de Ronde |
De organisatie | |
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap (NV) |
Vestigingsplaats | Utrecht |
Samenstelling | De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies. |
Jaar van deelname | Historisch gegroeid vanuit WMG (Waterleiding Maatschappij Gelderland) |
Verplichte deelname | Nee, maar aandelen zijn moeilijk verhandelbaar. |
Bestuur en andere overlegorganen | Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%. |
Ontwikkelingen | Vitens investeert ook in 2017 weer in duurzaamheid. |
De taken | |
Taken | Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater. |
Doelen | Door te investeren in duurzaamheid en innovatie zorgt Vitens ervoor dat ook in de toekomst de continuïteit van betrouwbaar drinkwater in goede handen is. Duurzame waterwinning is belangrijk voor Vitens. |
Indicatoren | Geen indicatoren. |
Taakvelden | Treasury |
Financiën | |
Vermogenspositie | 01-01-2016: € 471.700.000 01-01-2017: € 488.300.000 Het eigen vermogen van Vitens bedraagt ultimo 2015 € 471,7 miljoen euro. Dat is een stijging van € 50 miljoen ten opzichte van 2014. De solvabiliteit bedraagt 27,5%. Dat is een stijging van bijna 3% ten opzichte van 2014. |
Risico's | Het risico bestaat dat in de komende jaren de dividenduitkering wordt verlaagd omdat dan winsten terug moeten worden gegeven in de vorm van drinkwatertariefverlagingen. |
Gemeentelijke bijdrage | Er is geen gemeentelijke bijdrage aan Vitens. Als onderdeel van het taakveld treasury verwachten we +/- € 78.000 aan dividenduitkering in 2017. |