Logo Gemeente Buren Begroting 2017
  • Inleiding
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
  • Thema's
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
  • Programma's
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
  • Paragrafen
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
  • Financiële begroting
    • Overzicht van baten en lasten in de begroting
    • Overzicht nieuw beleid 2017-2020
    • Overzicht vervangingsinvesteringen 2017-2020
    • Overzicht reserves en voorzieningen
    • Financiële analyse
    • Balans 2017-2020
    • Emu saldo
    • Algemene uitkering
    • Subsidiestaat 2017-2020
    • Specificatie overhead
    • Overzicht economische categorieën 2017-2020
    • Uitgangspunten begroting 2017
  • Home
  • Paragrafen
  • Lokale Heffingen

Lokale Heffingen

 

Lokale Heffingen

Inleiding, ontwikkelingen en risico's

Inleiding
In deze paragraaf geven we inzicht in de ontwikkeling van onroerende zaakbelasting (OZB), riool- en afvalstoffenheffing, precario-, honden- en toeristenbelasting en leges. Ook geven we inzicht in de opbouw van de kostendekkende tarieven.

Het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) schrijft vanaf 2017 voor dat de paragraaf lokale heffingen informatie bevat over de opbouw van de verschillende tarieven. In de alinea Leges en kostentoerekening vindt u hierover meer informatie, met name specifiek over de toerekening van de overhead. In 2017 nemen we de werkwijze die de raad hierin prefereert op in de financiële verordening.

Ontwikkelingen
Het tarief van de precariobelasting mag vanaf 2016 niet verder worden verhoogd. Bij de andere belastingen en leges is geen sprake van ontwikkelingen.   

Risico's
Het belangrijkste risico binnen de lokale heffingen is het op termijn afschaffen van de precariobelasting. We verwachten echter dat het Rijk hiervoor een alternatief mogelijk maakt.  

Lokale Heffingen

Uitleg belastingen en rechten

De gemeentelijke belastingen en rechten

Uitleg belastingen en rechten
Volgens de Gemeentewet kan de gemeente belastingen en rechten heffen. Er bestaat een verschil tussen belastingen en rechten. Bij een belasting mag de gemeente het tarief en de opbrengst zelf bepalen. De onroerende zaakbelasting (OZB) is in Buren de belangrijkste lokale belasting. Daarnaast heeft Buren toeristenbelasting, hondenbelasting, rioolheffing en via de AVRI de afvalstoffenheffing.

De gemeente heft ook precariobelasting op kabels en leidingen die in gemeentegrond liggen. Deze belasting wordt door de netbeheerder betaald. Burgers krijgen hier geen aanslag voor van de gemeente.

Bij de zogenaamde rechten is de gemeente niet helemaal vrij in het bepalen van het tarief. Het tarief van een recht mag maximaal kostendekkend zijn. Tegenover de betaling van rechten staan rechtstreekse diensten. Er mag dus niet bewust winst op worden gemaakt. De kostendekking wordt beoordeeld op basis van de begrote inkomsten en uitgaven. Wij kennen begrafenisrechten en de leges voor bijvoorbeeld paspoorten, rijbewijzen en vergunningen

Lokale Heffingen

Inkomsten belastingen en rechten

Inkomsten belastingen en rechten

Lokale Heffingen

Tarievenbeleid

Tarievenbeleid
Bij de honden- en toeristenbelasting worden de tarieven jaarlijks aangepast op basis van inflatiecorrectie. De tarieven van de rioolheffing worden conform het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) vastgesteld. Het tarief voor jaarlijks onderhoudsrecht wordt trendmatig verhoogd met € 2,50 conform het eerder vastgestelde beheerplan algemene begraafplaatsen.
De gemeenteraad bepaalt ieder jaar (vooraf) hoe hoog de totale OZB-opbrengst moet zijn.

Tabel: Ontwikkeling tarieven en inkomsten

2015
(realisatie)

2016 (raming)

2017 (raming)

% stijging / daling 2017
t.o.v. 2016

Tarief OZB woningen (%)

0,1246

0,1257

nog niet bekend

nog niet bekend

Totaal WOZ waarde van woningen x 1.000

2751.230

2742.262

Inkomsten OZB woningen (€) x 1.000

3.398

3.457

3.710

Tarief OZB niet-woningen eigendom (%)
Tarief OZB niet-woningen gebruik (%)

0,2145
0,1793

0,2256
0,1894

nog niet bekend

nog niet bekend

Totaal WOZ waarde niet-woningen x 1.000

452.328

530.679

Inkomsten OZB niet-woningen (€) x 1.000

1.489

1.579

1.690

Tarief toeristenbelasting (€)

1,21

1,21

1,22

+0,9

Aantal losse overnachtingen

52.500

52.500

52.500

Aantal vaste standplaatsen
(niet in gebruik door inwoners van Buren)

1.200

1.200

1.200

Inkomsten  toeristenbelasting (€) x 1.000

188

181

186

Tarief hondenbelasting (per hond)

62,70

63,20

63,75

+0,9

Tarief hondenbelasting (kennel)

343,20

345,95

349,05

Aantal geregistreerde honden

ca. 3.300

ca. 3.300

ca. 3.300

Aantal geregistreerde kennels

12

12

12

Inkomsten hondenbelasting (€) x 1.000

205

212

207

Tarief precariobelasting (€)

3,60

5,00

5,00

0,0

Aantal strekkende meter kabels/leidingen

231.284

239.649

239.649

Inkomsten precariobelasting (€) x 1.000

833

1.198

1.198

Tarief rioolheffing woningen (€)

217,00

217,00

225,00

+3,7

Tarief rioolheffing niet-woningen (€)

434,00

434,00

450,00

Aantal woningen met rioolaansluiting

10.117

10.970

10.200

Aantal niet-woningen met rioolaansluiting

809

800

800

Inkomsten rioolheffing (€) x 1.000

2.549

2.520

2.653

Tarief onderhoudsrecht graven (€)

118,00

120,50

123,00

+2,1

Aantal graven met jaarlijks onderhoudsrecht

746

691

675

Inkomsten onderhoudsrecht graven (€) x 1.000

82

86

81

Totaal inkomsten
Belastingen en rechten (€) x 1.000

8.739

9.188

9.733

Lokale Heffingen

Leges en kostentoerekening

Leges & kostentoerekening
Opbouw hoogte overhead
Op basis van de nieuwe BBV-regelgeving,  maken we in de paragraaf lokale heffingen inzichtelijk welk deel van de overhead we toerekenen aan de belangrijkste leges en heffingen. De basis voor de toerekening is het totaal aan lasten van het taakveld Overhead, plus een opslag van de inhuur die aan het taakveld is toe te rekenen. In de begroting vormt het totaalbedrag aan overhead het uitgangspunt voor een opslag op de leges en heffingen.  

  • Totaalbedrag overhead (taakveld 0.4):            € 6.553.000
  • Toe te rekenen inhuur (taakveld 0.8):   €    107.000
  • Totaalbedrag overhead         € 6.600.000

Dit bedrag correspondeert niet met het taakveld overhead (0.4) in de begroting, omdat er nog een correctie van de toegerekende overhead aan de grondexploitaties plaatsvindt. Het zichtbare saldo op het taakveld 0.4 is daarom € 96.000 lager. Op het taakveld 0.4 is daarom een bedrag van € 6.456.000 zichtbaar. Dit bedrag is exclusief de toe te rekenen inhuur omdat deze op taakveld 0.8 staat.

Toerekening op basis van uren
De uiteindelijke toerekening vindt plaats op basis van het totaal aantal beschikbare uren voor alle taakvelden exclusief de overhead. Zo komen we tot een overheadopslag per gewerkt uur van € 62,30.Deze opslag verrekenen we in het tarief van de betreffende heffing of leges. In de tabellen hieronder ziet u de uitwerking voor rioolheffing, bouwleges en begraafplaatsen.   

Voor de verschillende leges en heffingen verwijzen wij u naar de tabel hierboven en naar de betreffende verordening.

Opbouw rioolheffing

2017

Directe uitgaven taakveld

              2.540.000

Directe uitgaven overige taakvelden

                          -  

Totaal

              2.540.000

Ambtelijke uren gemeente op heffing

                     1.808

Toegerekende overhead

                 113.000

Totale uitgaven

              2.653.000

Totale inkomsten

              2.653.000

Percentage kostendekkendheid

                     100,0

Opbouw bouwleges

2017

Directe uitgaven taakveld

                 869.000

Directe uitgaven overige taakvelden

                          -  

Totaal

                 869.000

Ambtelijke uren gemeente op heffing

                     1.020

Toegerekende overhead

                   64.000

Totale uitgaven

                 933.000

Totale inkomsten

                 925.000

Percentage kostendekkendheid

                      99,1

Opbouw begraafplaatsen

2017

Directe uitgaven taakveld

                 312.000

Directe uitgaven overige taakvelden

                          -  

Totaal

                 312.000

Ambtelijke uren gemeente op heffing

                       618

Toegerekende overhead

                   39.000

Totale uitgaven

                 351.000

Totale inkomsten

                 351.000

Percentage kostendekkendheid

                     100,0

Lokale Heffingen

Belastingdruk

Belastingdruk
Vergelijken belastingdruk
Waarstaatjegemeente - belastingdruk

Vergelijken belastingcapaciteit
Financieel Toezicht Gemeenten - belastingcapaciteit

Lokale Heffingen

Kwijtschelding

Kwijtschelding
Artikel 26, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 bepaalt dat bij ministeriële regeling regels worden gegeven voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van rijksbelastingen. De invorderingsambtenaar verleent gehele of gedeeltelijke kwijtschelding als de belastingschuldige niet in staat is anders dan met buitengewoon bezwaar de belastingaanslag te betalen. In het algemeen zal van buitengewoon bezwaar sprake zijn als de middelen om een belastingaanslag te betalen ontbreken en ook niet binnen afzienbare tijd worden verwacht.
De gemeente kent kwijtschelding bij OZB en onder voorwaarden bij lijkbezorgingsrechten.

Lokale Heffingen

Waardering WOZ

Waardering onroerende zaken (WOZ)
Volgens de wet WOZ moet de gemeente elk jaar de waarde vaststellen van allerlei soorten onroerende zaken, waaronder alle woningen, niet-woningen en percelen (bouw)grond. Onder niet-woningen verstaan we de kantoor-, winkel-, horeca- en bedrijfspanden.
Vrijwel alle woningen worden via een rekenmodel getaxeerd, waarbij we rekening houden met onderlinge verschillen in bijvoorbeeld soort woning, grootte van het perceel, inhoud van de woning, bijgebouwen en de ligging.  Op het taxatieverslag van woningen kan een burger zien met welke andere verkochte woningen zijn of haar woning is vergeleken.

Lokale Heffingen

Bezwaar en beroep

Bezwaar en beroep WOZ
Naar aanleiding van de aanslagen gemeentelijke belastingen ontvangt de gemeente bezwaarschriften en kwijtscheldingsverzoeken. Als een burger het niet eens is met de uitspraak op het bezwaarschrift dan kan hij beroep aantekenen bij de rechtbank of hoger beroep bij het gerechtshof.
Huurders van woningen betalen geen OZB, maar vanaf 2016 ontvangen huurders wél een eigen WOZ-beschikking waar ze bezwaar tegen kunnen maken. Dit kan ertoe leiden dat er meer bezwaren worden ingediend.

Tabel: Aantallen bezwaar en beroep

2015

2016 (raming)

2017 (raming)

Kwijtscheldingsverzoeken

9

10

10

Bezwaarschriften WOZ

215

185

185

Beroepsschriften

7

7

7

Hoger beroepsschrift

0

0

0

Deze website is ontworpen en gepubliceerd door LIAS Software in opdracht van Gemeente Buren