Logo Gemeente Buren Begroting 2017
  • Inleiding
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
  • Thema's
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
  • Programma's
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
  • Paragrafen
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
  • Financiële begroting
    • Overzicht van baten en lasten in de begroting
    • Overzicht nieuw beleid 2017-2020
    • Overzicht vervangingsinvesteringen 2017-2020
    • Overzicht reserves en voorzieningen
    • Financiële analyse
    • Balans 2017-2020
    • Emu saldo
    • Algemene uitkering
    • Subsidiestaat 2017-2020
    • Specificatie overhead
    • Overzicht economische categorieën 2017-2020
    • Uitgangspunten begroting 2017
  • Home
  • Paragrafen
  • Verbonden partijen

Verbonden partijen

 

Verbonden partijen

Regio Rivierenland

Regio Rivierenland

Portefeuillehouder

J.A. de Boer

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Tiel

Samenstelling

Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

Jaar van deelname

1986

Verplichte deelname

Ja, op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen

Bestuur en andere overlegorganen

De regeling heeft een  Algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het Algemeen Bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden die maximaal 45% van de stemmen in het algemeen bestuur hebben.

Andere overlegorganen binnen de regio zijn  de 3  speerpuntberaden en de portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals wonen, ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer.  Zo lang nog ouder-projecten lopen blijft de sturing nog bij de voor 2016 bestaande stuurgroepen. Er wordt vooral vergaderd op regiodagen.

Ontwikkelingen

Op 25 mei 2016 is het ambitiedocument door het Algemeen bestuur vastgesteld. Daarin zijn 3 speerpunten benoemd (Agribusiness, Logistieke hotspots en Recreatie en toerisme) met 8 regionale opgaven.
Het uitvoeringsprogramma 2016-2020  is in oktober 2016 vastgesteld. In 2017 werkt de regio aan realisatie van de doelen in het uitvoeringsplan.

De taken

Taken

De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, o.a. van provinciaal- en rijksbeleid. Ook ondersteunt de regio de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
Vanuit het visiedocument van 25 mei 2016 worden taken uitgevoerd.

De regio voert voor de gemeente ook een aantal specifieke(contract gestuurde) taken uit:

  • Inkoop;
  • Leerplicht
  • Sociale recherche

Doelen

Indicatoren

  1. speerpunt recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
  2. speerpunt economische hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
  3. speerpunt Agribusiness: Onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
  4. inkoop: Op een effectieve doelmatige manier verzorgen van (gezamenlijke)gemeentelijke aanbestedingen begeleiden en uitvoeren.
  5. leerplicht: Het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
  6. sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.
  1. recreatie en toerisme: barometer Regio Rivierenland:
  2. speerpunt econonomische hotspots: barometer Regio Rivierenland:
  3. speerpunt Agribusines; barometer Regio Rivierenland:
  4. de minderuitgaven door inkoop
  5. aantallen vroegtijdige schoolverlaters
  6. het bedrag dat bespaard wordt aan uitkeringsgelden

Taakvelden

Activiteiten van de Regio Rivierenland vinden plaats binnen de taakvelden Onderwijsbeleid en leerlingenzaken; Bestuur; Verkeer en vervoer; Economische ontwikkeling; Economische promotie; Wonen en bouwen; Inkomensregelingen

Financiën

Vermogenspositie

01-01-2016: € 3.437.000,-
01-01-2017: € 1.904.000,-
01-01-2018: € 1.536.000,-

Risico's

De weerstandscapaciteit van de regio is voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen.

Onderstaande risico’s zijn nieuw of gewijzigd ten opzichte van 2016

  1. De omzetting van vaste gemeentelijke bijdrage van de gemeenten voor Contractgestuurde dienstverlening naar dienstverleningsovereenkom-sten, zorgt voor een toename van de financiële risico's bij Regio Rivierenland. Tekorten bij de uitvoering worden opgevangen door inzet van de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.
  2. Financiële risico's van de Regio Rivierenland zijn in beeld. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.

Gemeentelijke bijdrage

Werkelijk 2015:      € 184.078,-
Begroot 2016:      € 190.963,-
Begroot 2017 t/m 2020:   € 177.600,-

Verbonden partijen

Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Portefeuillehouder

J.A. de Boer

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Nijmegen

Samenstelling

De 16 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland vormen samen de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Jaar van deelname

1 januari 2013

Verplichte deelname

Ja, op basis van de wet op de veiligheidsregio's

Bestuur en andere overlegorganen

Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met één stem. En een dagelijks bestuur bestaande uit de eigen directie.

Ontwikkelingen

Thematisering van de Veiligheidsregio (Specialistische werkverdeling).

De taken

Taken

Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, crisisbeheersing

Doelen

  • Versterken proactief handelen.
  • Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
  • Verbeteren risicocommunicatie.

Indicatoren

Voor bovenstaande doelen zijn nog geen indicatoren opgesteld. Wel hebben we als indicatoren de normen van opkomsttijden voor ambulance en brandweerzorg.

Taakvelden

Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing en brandweer

Financiën

Vermogenspositie

01-01-2016:      € 6.022.000,-
01-01-2017:      € 4.982.000,-
01-01-2018 t/m 2020 :   € 4.629.000,-

Risico's

De reserves zijn afdoende om de risico’s af te dekken.

Gemeentelijke bijdrage

Werkelijk 2015:       € 1.799.704,-
Begroot 2016:         € 1.812.421,-
Begroot 2017 t/m 2020    € 1.826.184,-

Verbonden partijen

Regionaal Archief Rivierenland

Regionaal Archief Rivierenland

Portefeuillehouder

burgemeester J.A. de Boer MSc

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Tiel

Samenstelling

Deelnemers: gemeenten Tiel, Geldermalsen, Neerijnen, Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel en Zaltbommel.
Het Waterschap Rivierenland heeft een dienstverleningsovereenkomst gesloten met het RAR

Jaar van deelname

1991

Verplichte deelname

Overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling wel.

Bestuur en andere overlegorganen

Algemeen Bestuur: afgevaardigde gemeente Buren burgemeester J.A. de Boer Msc.
Dagelijks Bestuur: gekozen vanuit het Algemeen Bestuur

Ontwikkelingen

  • Uitbreiding depotruimte, door aansluiting van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel is de geplande uitbreidingsruimte in gebruik. Hierdoor is uitbreiding noodzakelijk.
  • E-depot. Het RAR oriënteert zich op de aanschaf hiervan voor het beheren van digitale archieven.
  • Instellen Strategisch Informatie Overleg (SIO).

De taken

Taken

  • Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied van de naar die archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken.
  • Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
  • Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.

Doelen

  • De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995)
  • In het RAR beleidsplan 2015-2018 staat Digitaal centraal. Hierbij is zowel aandacht voor het digitaal beschikbaar stellen van al aanwezige informatie als voor het beheer en digitale duurzaamheid.

Indicatoren

n.v.t.

Taakvelden

Ondersteuning organisatie.

Financiën

Vermogenspositie

01-01-2016: € 515.790,-    01-01-2019: € 208.303,-
01-01-2017: € 369.830,-      01-01-2020: € 158.303,-
01-01-2018: € 269.830,-

Risico's

Het weerstandsvermogen in 2017 komt op 1,11. De komende jaren loopt dit terug naar 0,68. Dit zal de komende jaren nadrukkelijk aandacht krijgen.

Gemeentelijke bijdrage

Werkelijk 2015: € 248.531,-   Begroot 2018: € 261.184,-
Begroot 2016:   € 251.391,-   Begroot 2019: € 253.804,-
Begroot 2017:  € 256.838,-   Begroot 2020: € 253.804,-

Verbonden partijen

Werkzaak

Werkzaak

Portefeuillehouder

S.T. Klein - de Jong

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Tiel

Samenstelling

De gemeenten: Buren, Culemborg, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel West Maas en Waal en Zaltbommel.

Jaar van deelname

2016

Verplichte deelname

Deelname is niet verplicht, maar de gemeenteraad van Buren besloot hiertoe op 28 oktober 2014. Het eerstvolgende moment waarop Buren zou kunnen uittreden is 1 januari 2021.

Bestuur en andere overlegorganen

Werkzaak wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit ėėn lid per deelnemende gemeente. Gemeente Buren wordt vertegenwoordigd in het AB door wethouder S.T. Klein de Jong. Elk lid heeft 1 stem. Het DB bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het DB.

Ontwikkelingen

De Werkzaak is op 1 januari 2016 van start gegaan. Mogelijk wordt de Werkzaak (veel) duurder dan verwacht /voorspeld.

De taken

Taken

De uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) voor de Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER conform de WSW.

Doelen

Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WSW.

Indicatoren

Op dit moment maken ca. 95 inwoners van de gemeente Buren gebruik van de WSW.

Taakvelden

Taakveld Begeleide participatie

Financiën

Vermogenspositie

Werkzaak gaat uit van een vrij aanwendbaar vermogen van maximaal 3% van de totale baten. Hiervan is 2% bestemd voor het opvangen van tekorten zonder direct effect op de gemeentelijke begrotingen. De resterende 1% is bedoeld voor fluctuaties in de opbrengst uit commerciële activiteiten (omzet). Bij de start van de Werkzaak per 1-1-2016 was er nog geen eigen vermogen, dit wordt opgebouwd uit mogelijke overschotten op de exploitatie en zal maximaal 3% van de totale baten bedragen.

1-1-2016: 2.351.000                   1-1-2019: 2.576.000
1-1-2017: 2.486.000                   1-1-2020: 2.600.000
1-1-2018: 2.528.000                   1-1-2021: 2.618.000

Risico's

De begroting van de Werkzaak heeft gevolgen voor de begroting van Buren. De kosten van uitvoering WSW door Werkzaak worden hoger. De hoogte van de stijging hangt af van de ontwikkeling van de SW-bijdrage van het Rijk, de prestaties van de Werkzaak en mogelijke landelijke herverdeling in 2017 van het deelfonds Sociaal Domein.

Gemeentelijke bijdrage

Begroot 2016: 2.202.661                 Begroot 2019: 2.671.000
Begroot 2017: 2.775.000                  Begroot 2020: 2.522.000
Begroot 2018: 2.735.000                  Begroot 2021: 2.522.000

Verbonden partijen

Omgevingdienst Rivierland

Omgevingdienst Rivierland

Portefeuillehouder

H.N. de Ronde

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Burgemeester van Lidt de Jeudelaan 3, 4001 VK Tiel

Samenstelling

Provincie Gelderland, Gemeenten Buren, Neder-Betuwe, Geldermalsen, Neerijnen, Lingewaal, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.

Jaar van deelname

2013

Verplichte deelname

Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken.

Bestuur en andere overlegorganen

De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en drie wethouders. Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het Algemeen Bestuur. De deelnemers die alleen milieutaken hebben ingebracht hebben één stem (de gemeenten Tiel en Lingewaal), de overige deelnemers hebben twee stemmen.

Ontwikkelingen

Belangrijke ontwikkelingen in het komend jaar zijn:

  • Voorbereiden op de overgang naar outputfinanciering per 1 januari 2017. Hierbij betalen gemeenten voor het aantal producten dat ze afnemen. Dit in tegenstelling tot inputfinanciering, waarbij de gemeente vooraf een vast bedrag overmaakt.
  • Inspelen op veranderende wetgeving. Met name de private kwaliteitsborging, de komst van de Omgevingswet.
  • Ontwikkeling van het opdrachtgeverschap – onder voorzitterschap van de gemeenten Buren / Maasdriel.

De taken

Taken

De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven voor ons de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren.

Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:

  • Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouwen, milieu en ruimte.
  • Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat.
  • Zo nodig handhaven. Dat betekent, afdwingen dat de wet gevolgd wordt.
  • Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.

Doelen

  • Doel 1. Wabo-taken van de gemeente Buren uitvoeren.

In het werkprogramma van de ODR in 2016 staan de volgende prioriteiten genoemd:

  1. illegale bewoning in het buitengebied
  2. (XTC) afval gedumpt in het buitengebied
  3. geluidsoverlast bij evenementen
  4. fruitstalletjes.
  5. controle naar aanleiding van VAB verzoeken (Vrijkomende Agrarische Bebouwing)
  6. energiebesparende maatregelen

Deze prioriteiten zullen in het werkprogramma 2017 opnieuw bekeken worden en waar nodig worden aangepast.

  • Doel 2. Met de ODR en mede-opdrachtgevers een gezamenlijk inspelen op de wijzigingen in wet en regelgeving die er aan zitten te komen
  • Doel 3. Toewerken naar het gezamenlijk regionaal aansturen van de ODR (wat de ODR doet, moet in elke gemeente hetzelfde zijn, hoe en wanneer is maatwerk).
  • Doel 4. Op 1 januari 2018 gaat de ODR over op een nieuwe manier van financieren, de outputfinanciering. In plaats van dat wij de ODR vooraf een vast bedrag betalen, gaan we toe naar een systeem waarbij wij betalen voor afgenomen diensten.
  • Doel 5. Toewerken naar harmonisatie leges

Indicatoren

Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2017 de opgelegde taken heeft uitgevoerd binnen het bestaande budget. Daarnaast verwachten wij in 2017 betere terugkoppeling van de prestaties die de ODR levert. Tot nu toe kregen wij maandelijks slechts de besteedde uren te zien. Voor 1 januari 2018 moet de ODR ons ook maandelijks kunnen laten zien welke producten zij voor ons geleverd hebben.

De ODR is in samenwerking met de opdrachtgevers bezig met klanttevredenheid. De resultaten hiervan deelt het college met de gemeenteraad.

Taakvelden

De werkzaamheden van de ODR vallen onder het taakveld Bouwen en wonen.

Financiën

Vermogenspositie

01-01-2015: € 453.310,-
01-01-2016: € 700.973,-

N.B.: het weerstandsvermogen wordt in de 1e 5 jaar van het bestaan van de ODR gevormd door het weerstandsvermogen van de deelnemers.

Risico's

Het weerstandsvermogen valt in categorie C – Voldoende.
Het Algemeen Bestuur heeft in haar vergadering van 14 december 2015 besloten dat de ODR minimaal een waardering categorie C - voldoende - moeten nastreven. Hieraan wordt voldaan.

Gemeentelijke bijdrage

Werkelijk 2015: € 2.069.915,-   Begroot 2018: € 2.084.330,-
Begroot 2016: € 2.083.785,-     Begroot 2019: € 2.083.008,-
Begroot 2017: € 2.088.575,-     Begroot 2020: € 2.083.008,-

Verbonden partijen

GGD Gelderland-Zuid

GGD Gelderland-Zuid

Portefeuillehouder

A.K. Benschop - van Eldik

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Nijmegen

Samenstelling

Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen

Jaar van deelname

2013 (na fusie van twee GGD-en; Rivierenland en regio Nijmegen)

Verplichte deelname

Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid.

Bestuur en andere overlegorganen

Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur. Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is 1 stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 36.

Ontwikkelingen

Veilig Thuismedewerkers die in dienst zijn van Jeugdbescherming Gelderland komen per 1-1-2017 in dienst van de GGD.

De taken

Taken

De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen.

Doelen

  1. Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
  2. We zorgen ervoor dat zo veel mogelijk kinderen worden ingeënt;
  3. Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
  4. Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
  5. Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond ;
  6. We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk ;
  7. We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen;

Indicatoren

  1. De GGD informeert inwoners over een gezonde leefstijl;
  2. De GGD voert de inentingen uit;
  3. We verzamelen en analyseren gegevens over de gezondheid van onze inwoners. In 2017 rapporteert de GGD het onderzoek onder de bevolkingsgroep ouderen;
  4. Voor dit doel willen wij:
  1. De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen;
  2. De GGD geeft voorlichting, advies, instructie en begeleiding aan kinderen en hun ouders;
  1. Voor dit doel willen wij:
  1. De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze ouderen;
  2. De GGD geeft voorlichting, advies en begeleiding aan ouderen;
  1. Voor dit doel willen wij:
  1. We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM over rollen en taken als er uitbraak van een infectieziekte dreigt;
  2. De gemeente heeft vooral een rol in de communicatie naar haar inwoners;
  1. We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie;

Taakvelden

Volksgezondheid

Financiën

Vermogenspositie

Het weerstandsvermogen is lager dan afgesproken in het AB in de Notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Eind boekjaar 2015 bedroeg het weerstandsvermogen € 905.000,-. De afspraak is om een weerstandsvermogen van € 1.024.000,- te hebben. Er is een ingroeimodel om die achterstand in te lopen.
1-1-2016: 936.000                         1-1-2019: 905.000
1-1-2017: 905.000                         1-1-2020: 905.000
1-1-2018: 905.000                         1-1-2021: 905.000

Risico's

Weerstandsvermogen lager dan afgesproken en daarnaast is Veilig Thuis tot 22 november 2016 onder verscherpt toezicht gesteld. Mogelijk wordt het verscherpt toezicht verlengd en loopt het door in 2017. Dat gaat de gemeente in 2016 en volgende jaren meer geld kosten

Gemeentelijke bijdrage

Werkelijk 2015:601.000

Begroot 2016: 637.000                    Begroot 2019: 778.000           
Begroot 2017: 708.000                    Begroot 2020: 778.000

Begroot 2018: 778.000                    Begroot 2021: 778.000
N.B: incl. wijzigingen Veilig Thuis

Verbonden partijen

Avri

Avri

Portefeuillehouder

H.N. de Ronde

De organisatie

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Geldermalsen

Samenstelling

Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

Jaar van deelname

2015

Verplichte deelname

Nee

Bestuur en andere overlegorganen

Het bestuur van de Avri bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder de Ronde. Ieder lid heeft één stem. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur.

Ontwikkelingen

Er zijn geen belangrijke organisatorische wijzigingen. In 2017 wordt een nieuw Regionaal Afvalstoffenplan opgesteld.  Het landelijk streven is dat 75% van het Nederlandse huishoudelijk afval in 2020 gescheiden wordt aangeboden.

De taken

Taken

De reguliere taak van de Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor al de 10 gemeenten. Een plus taak is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor 4 van de 10 gemeenten. De Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren. Deze zijn vastgelegd in een DienstVerleningsOvereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks, op ambtelijk niveau, geëvalueerd en aangescherpt.

Doelen

  1. Transparant en flexibel ingerichte kostentoerekening met een juiste financiële vertaling van de feitelijk geleverde dienstverlening.
  2. Juiste stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management.
  3. Optimale sturing op directe en indirecte kosten.
  4. Openbare ruimte onderhouden op het afgesproken kwaliteitsniveau, vastgelegd in de DVO.
  5. Verminderen doorbelasting overheadkosten naar IBOR.

Indicatoren

  1. Inzicht in de kostentoerekening en uitgevoerde werkzaamheden.
  2. Het tijdig en correct opleveren van stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management. (bestuurs) rapportages.
  3. Inzicht in de uitvoeringskosten en splitsing van directe- en indirecte kosten.
  4. In de uurtarieven zijn de overheadkosten gedaald.

Taakvelden

Wegen, openbaar groen, Openbare verlichting, riolering, milieu.

Financiën

Vermogenspositie

Eigen vermogen:
01-01-2016: € 1.155.000,- 
01-01-2017: €    834.000,-

Risico's

Het AB van GR Regio Rivierenland heeft in juni 2015 het minimale niveau van het beschikbare weerstandsvermogen vastgesteld op factor 1,0. Dit niveau wordt aangeduid als 'voldoende'. Het voorgaande betekent dat de hoogte van de betreffende voorziening minimaal even hoog moet zijn als het niveau van de risico's dat voorzien wordt. Voor Avri betekent dit dat de Voorziening Inzameling AVH minimaal € 2,1 mln. hoog moet zijn en de ABR € 0,9 mln. In de jaarrekening 2015 voldoet zowel de Voorziening Inzameling AVH als de ABR aan deze normstelling.

Gemeentelijke bijdrage

Wij betalen geen bijdrage aan de AVRI. De meerjarenbegroting 2017 - 2020 van de per 1 januari 2016 verzelfstandigde AVRI  is sluitend.

Over de jaarlijkse omzet ontvangen wij via het BTW-CF de BTW terug. Dat gaat in 2017 om een bedrag van € 208.000,- Dit is een baat in onze begroting.

Verbonden partijen

BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde

BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde

Portefeuillehouder

S.T. Klein - de Jong

De organisatie

Juridische vorm

Besloten Vennootschap

Vestigingsplaats

Kerk Avezaath

Samenstelling

Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal, Geldermalsen, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Arnhem Lingewaard en Overbetuwe

Jaar van deelname

1999

Verplichte deelname

Komt voort uit het voormalige Recratieschap Nederrijn, Lek en Waal

Bestuur en andere overlegorganen

1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn in vertegenwoordigd.
2. Algemeen Bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid één stem.

Ontwikkelingen

Staat vermeld in de Strategische Verkenning 2014 - 2018 en vastgesteld in 2014 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

De taken

Taken

Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.

Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief- toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied.

Doelen

BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit.

Indicatoren

De operationele structuur is een product-georiënteerde organisatie.
Hierbij is er onderscheid tussen twee bedrijfsonderdelen:

  1. Dagrecreatie en terreinbeheer

Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor het beheer van de recreatiegebieden. Verdeeld over negen recreatiegebieden is in totaal circa 860 hectare land en water in eigendom. Naast technisch beheer en onderhoud is ook exploitatiebeheer een belangrijk onderdeel van de te vervullen taak.
Planontwikkelingsinitiatieven vinden plaats vanuit dit onderdeel.

  1. Routebureau

Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor advies, project-management, ontwikkeling, realisatie, beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur en veerverbindingen. In opdracht van overheden, organisaties en bedrijven worden nieuwe routes en veerverbindingen tot stand gebracht. In totaal heeft het Routebureau circa 2.500 km bewegwijzerde eigen routes (fietsroutenetwerk, wandel-, struin-, skeeler- en kanoroutes), een compleet netwerk aan toeristische objectbewegwijzering en tien toeristische veerverbindingen gerealiseerd en in exploitatie.

Taakvelden

Alle bestaande en nieuw te ontwikkelen activiteiten zijn ondersteunend aan de kernactiviteit en dienen zich te bewegen binnen de vrijetijdssector.

Financiën

Vermogenspositie

BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde heeft geen eigen vermogen.

Risico's

Geen.

Gemeentelijke bijdrage

Gemeente Buren verstrekt vanaf 2009 geen financiële bijdrage meer.

Verbonden partijen

BV Bank Nederlandse Gemeenten

BV Bank Nederlandse Gemeenten

Portefeuillehouder

H. de Ronde

De organisatie

Juridische vorm

Naamloze Vennootschap (NV)

Vestigingsplaats

Den Haag

Samenstelling

De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten en provincies.

Jaar van deelname

De BNG is opgericht in 1914.

Verplichte deelname

De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.

Bestuur en andere overlegorganen

De aandeelhouders oefenen door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering invloed uit. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.

Ontwikkelingen

Ook de BNG heeft last van de extreem lage marktrente. Dit heeft effect op het resultaat van de BNG en daarmee op het dividend dat wij van de BNG ontvangen.

De taken

Taken

BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.

Doelen

De BNG tracht ook komend jaar weer bij te dragen aan de algemene dekkingsmiddelen van de organisatie.

Indicatoren

Geen

Taakvelden

Treasury

Financiën

Vermogenspositie

De BNG heeft ultimo 2015 een balanstotaal van € 149 miljard euro, waarvan 3.74 miljard euro eigen vermogen is. In 2015 is 25% dividend uitgekeerd over de winst van € 226 miljoen. Er is nog geen winstvoorspelling voor 2016 gemaakt.

Risico's

Zolang de marktrente laag blijft, heeft de BNG moeite om een consistent dividend te realiseren. Gezien de aanhoudende onzekerheden heeft de BNG geen uitspraak gedaan over de winstverwachtingen van 2016.

Gemeentelijke bijdrage

Geen bijdrage, we ontvangen jaarlijks dividend van de BNG. In 2017 verwachten we € 20.000 aan dividend (over boekjaar 2016).

Verbonden partijen

NV Vitens

NV Vitens

Portefeuillehouder

H. de Ronde

De organisatie

Juridische vorm

Naamloze Vennootschap (NV)

Vestigingsplaats

Utrecht

Samenstelling

De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies.

Jaar van deelname

Historisch gegroeid vanuit WMG (Waterleiding Maatschappij Gelderland)

Verplichte deelname

Nee, maar aandelen zijn moeilijk verhandelbaar.

Bestuur en andere overlegorganen

Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.

Ontwikkelingen

Vitens investeert ook in 2017 weer in duurzaamheid.

De taken

Taken

Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.

Doelen

Door te investeren in duurzaamheid en innovatie zorgt Vitens ervoor dat ook in de toekomst de continuïteit van betrouwbaar drinkwater in goede handen is. Duurzame waterwinning is belangrijk voor Vitens.

Indicatoren

Geen indicatoren.

Taakvelden

Treasury

Financiën

Vermogenspositie

01-01-2016: € 471.700.000

01-01-2017: € 488.300.000

Het eigen vermogen van Vitens bedraagt ultimo 2015 € 471,7 miljoen euro. Dat is een stijging van € 50 miljoen ten opzichte van 2014. De solvabiliteit bedraagt 27,5%. Dat is een stijging van bijna 3% ten opzichte van 2014.

Risico's

Het risico bestaat dat in de komende jaren de dividenduitkering wordt verlaagd omdat dan winsten terug moeten worden gegeven in de vorm van drinkwatertariefverlagingen.

Gemeentelijke bijdrage

Er is geen gemeentelijke bijdrage aan Vitens. Als onderdeel van het taakveld treasury verwachten we +/- € 78.000 aan dividenduitkering  in 2017.

Deze website is ontworpen en gepubliceerd door LIAS Software in opdracht van Gemeente Buren