Logo Gemeente Buren Begroting 2017
  • Inleiding
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
  • Thema's
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
  • Programma's
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
  • Paragrafen
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
  • Financiële begroting
    • Overzicht van baten en lasten in de begroting
    • Overzicht nieuw beleid 2017-2020
    • Overzicht vervangingsinvesteringen 2017-2020
    • Overzicht reserves en voorzieningen
    • Financiële analyse
    • Balans 2017-2020
    • Emu saldo
    • Algemene uitkering
    • Subsidiestaat 2017-2020
    • Specificatie overhead
    • Overzicht economische categorieën 2017-2020
    • Uitgangspunten begroting 2017
  • Home
  • Financiële begroting
  • Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

 

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Overzicht

Programma

Taakveld

Onderwerp

Bedrag
Invest-
tering

Afschr.
termijn

Lasten
2017
inc./str.

Lasten
2018

Lasten
2019

Lasten
2020

           Wettelijk

Ruimte

Verkeer en vervoer

Rehabilitatie wegen

1.565.250 ¹

50

4.000

17.750

36.250

48.750

Ruimte

Ruimtelijke ordening

Omgevingswet

PM

PM

PM

PM

           Totaal wettelijk

4.000

17.750

36.250

48.750

¹ Verspreid over de jaren 2017-2019

           Noodzakelijk

Inwonerszaken /
Ruimte

Onderwijshuisvesting

Integraal huisvestingsplan scholen

PM

PM

PM

PM

           Noodzakelijk

PM

PM

PM

PM

           Wenselijk

Bedrijfsvoering

Bestuur

Burgerpeiling ²

13.500

13.500

13.500

13.500

Bedrijfsvoering

Bestuur

Vergaderen op locatie

10.000

10.000

10.000

10.000

Ruimte

Economische ontwikkeling

Regionaal investeringsfonds

79.000

79.000

79.000

79.000

Ruimte

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Verkoop stimulerende maatregelen BT Doejenburg II

40.000

40.000

Ruimte

Diverse

Integraal vastgoedmanagement

PM

PM

PM

PM

Ruimte

Ruimtelijke ordening

Laanboompact

5.000

5.000

5.000

5.000

           Wenselijk

147.500

147.500

107.500

107.500

² Het voorstel van het college was ieder jaar een burgerpeiling te houden. Via amendement besloot de raad om de jaarlijkse burgerpeiling eenmaal per 2 jaar (2018 / 2020) te houden.

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Rehabilitatie wegen

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Rehabilitatie wegen

Afdeling

Ruimte

Programma

Ruimte

Budgethouder

W. Brouwer

Taakveld

Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder

H. N. de Ronde

Soort nieuw beleid

Wettelijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Wegen worden onderhouden op het gemiddeld kwaliteitsniveau Basis. Dit kwaliteitsniveau streeft naar een ‘heel en veilige’ situatie voor wegen binnen de gemeente. Het intensieve gebruik van de wegen door frequent en zwaar verkeer zorgt er voor dat er een ingreep nodig is.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Vervanging van de totale weg, inclusief fundering wordt opnieuw aangelegd.  

Toelichting (Waarom?):
Door toename van het (zware)verkeer op de wegen neemt de belasting op zowel de bovenlaag als de fundering toe. Bij de jaarlijkse inspectie blijkt dat op een aantal plaatsen de fundering bezwijkt. De gemeente Buren is hier geen uitzondering in. De beheergelden voor groot onderhoud zijn bestemd voor het in stand houden van de bestaande situatie. De kosten van werkzaamheden die door een verandering van weggebruik ontstaan zijn daarom niet opgenomen in het wegenbeheerplan. Onderzocht zal worden of er een verhaalbaarheid naar de veroorzaker mogelijk is.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Er is geen alternatief. Volgens de Wegenwet is de gemeente verplicht de wegen te onderhouden zodat de bereikbaarheid gewaarborgd is.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
Betreft een zestal wegen:

  • Zoelense Zandweg te Maurik (2017)
  • Marsdijk te Lienden (2018)
  • Parallelweg Oost te Lienden (2017)
  • Mierlingsestraat te Buren (2017)
  • Essenbos te Maurik (2019)
  • Oostertiendweg te Maurik (2019)

Het totaalbedrag is € 1.565.250,--, exclusief eventueel verhaalbare kosten. Verspreid over de jaren 2017-2019.

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

Urenplanning andere afdelingen

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

€ 415.250

€ 643.500

€ 506.500

50

Kapitaallasten

€ 4.000

€ 17.750

€ 36.250

€ 48.750

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Omgevingswet

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Omgevingswet

Afdeling

Ruimte

Programma

Ruimte

Budgethouder

W. Brouwer

Taakveld

Ruimtelijke ordening

Portefeuillehouder

H.N. de Ronde

Soort nieuw beleid

Wettelijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
De Omgevingswet (Ow) is een ambitieus wetgevingsproject. 26 wetten worden teruggebracht naar 1 Omgevingswet. De vraag is natuurlijk wat we daar beter van worden? De ambitie is om duurzame samenlevingte stimuleren.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
De Ow vraagt van de gemeente om integraler en omgevingsgerichter te gaan werken waarbij meer ruimte wordt gegeven aan initiatieven uit de samenleving door middel van uitnodigingsplanologie.

Toelichting (Waarom?):
Wettelijk vereiste

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Er is weinig keuzevrijheid. De wet moet worden geïmplementeerd.

Specificatie raming :

De Rijksoverheid draagt de investeringskosten die samenhangen met de invoering  van de wet. Hierbij moet gedacht worden aan eenmalige kosten die samenhangen met de centrale digitale voorzieningen, het inrichten van informatiepunt(en) en het maken van opleidingen.
Iedere partij draagt zelf de transitiekosten van de wet. Dit zijn kosten voor de transitie naar het werken met deze nieuwe wetgeving. Het gaat bijvoorbeeld om de kosten voor het volgen van opleidingen, organisatie- en cultuurveranderingstrajecten, aanpassingen van digitale voorzieningen.  

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

Ruimte

PM

PM

Urenplanning andere afdelingen

Bedrijfsvoering
Inwonerszaken

PM
PM

PM
PM

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:
Extern bureau

Inkomsten:

PM

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Integraal huisvestingsplan scholen

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Integraal huisvestingsplan scholen

Afdeling

Inwonerszaken / Ruimte

Programma

Ruimte

Budgethouder

E.M. Geerdink / W. Brouwer

Taakveld

Onderwijshuisvesting

Portefeuillehouder

S. Klein - de Jong

Soort nieuw beleid

Noodzakelijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
De gemeente is verantwoordelijk voor nieuwbouw en renovatie van schoolgebouwen.
De voorziening IHP wordt niet meer gevuld met rijksgelden per 1-1-2015.
Om planmatig het IHP de komende jaren uit te werken zal een voorziening gevormd moeten worden.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Nieuwbouw en renovatie schoolgebouwen. Dit in relatie tot het IHP (gereed eind 2016) en het project Maatschappelijke functies en accommodaties.

Toelichting (Waarom?):
In het IHP 2017 e.v. wordt de visie voor onderwijshuisvesting in de gemeente Buren beschreven. Een uitvoeringsprogramma is onderdeel van het IHP. De ambitie van het nieuwe IHP bepaalt de financiële behoefte en de omvang van de voorziening.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Per schoolgebouw financiering zoeken.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
PM (ligt aan ambitieniveau IHP en project Maatschappelijke functies en accommodaties).

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

PM

PM

PM

PM

Urenplanning andere afdelingen

Team vastgoed

PM

PM

PM

PM

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

PM

PM

PM

PM

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Burgerpeiling

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Burgerpeiling

Afdeling

Bedrijfsvoering

Programma

Bedrijfsvoering

Budgethouder

T. Smits

Taakveld

Bestuur

Portefeuillehouder

J.A. de Boer

Soort nieuw beleid

Wenselijk (raad)

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
De burgerpeiling is op dit moment de basis voor 7 verplichte indicatoren voor de nieuwe begroting en verantwoording in 2017.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Het uit laten voeren van de burgerpeiling waarstaatjegemeente.nl. In de komende jaren is een verdere ontwikkeling van de peiling mogelijk. Dan is bijvoorbeeld te denken aan de verdieping naar informatie op kernniveau (meer kosten!)

Toelichting (Waarom?):
Door het recent vernieuwde Besluit Begroten en Verantwoorden, moeten 39 verplichte en 12 facultatieve indicatoren in onze begroting en onze verantwoording opgenomen worden. Die indicatoren staan op de website waarstaatjegemeente.nl. Zeven van die facultatieve indicatoren moet Buren echter eerst zelf aanleveren door het uitvoeren van de burgerpeiling. In het kader van herijking P&C cyclus is hier met de kwaliteitscommissie over gesproken. De kwaliteitscommissie heeft aangegeven dat  wenselijk te vinden. Overigens omvat de burgerpeiling veel meer vragen over het oordeel van de burger wat betreft onze gemeente: dienstverlening, relatie burger-gemeente, zorg en welzijn en ruimte.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
De benchmark waarstaatjegemeente.nl bevat verder een breed scala aan informatie op diverse beleidsvelden. Daarbij omvat de burgerpeiling vragen aan onze burgers om hun mening/ervaringen te peilen op terreinen als dienstverlening, relatie burger-gemeente, zorg en welzijn en ruimte.   Dit overzicht met prestaties van Buren en de vergelijking met andere gemeenten kan voor raad en college meerwaarde hebben. Deelname aan de benchmark is (nog) niet verplicht.
Het is nog een optie om de burgerpeiling jaarlijks of twee jaarlijks uit te voeren. Het voorstel is dit jaarlijks in overleg met de kwaliteitscommissie te bepalen maar voorlopig uit te gaan van jaarlijks.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
De kosten van € 13.500,- zijn op basis van een offerte voor de burgerpeiling 2016. Voor de burgerpeilingen voor de komende jaren is een aanbesteding nodig.

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

15

15

15

15

Urenplanning andere afdelingen

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 13.500

€ 13.500

€ 13.500

€ 13.500

Het voorstel van het college was ieder jaar een burgerpeiling te houden. Via amendement besloot de raad om de jaarlijkse burgerpeiling eenmaal per 2 jaar (2018 / 2020) te houden.

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Vergaderen op locatie

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Vergaderen op locatie

Afdeling

Bedrijfsvoering

Programma

Bedrijfsvoering

Budgethouder

T. Smits

Taakveld

Bestuur

Portefeuillehouder

J.A. de Boer

Soort nieuw beleid

Wenselijk (raad)

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Om de afstand  tussen burgers en bestuurders te verkleinen is het mogelijk raadsbijeenkomsten te houden in een kern waar specifiek wat speelt dat samenhangt met een agendapunt van dat moment.  

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Voorgesteld wordt om in 2017 een pilot te houden in de deelgebieden Maurik, Lienden, Buren en Beusichem. Daarbij wordt uitgegaan van 8 vergaderingen op locatie.

Toelichting (Waarom?):
De kloof bestuur en samenleving is groot en vraagt om initiatieven. Het vergaderen op locatie kan er een zijn die bijdraagt de wisselwerking tussen raad en inwoners te versterken. Ook kan het er toe bijdragen dat in een vroeg stadium bedrijven, maatschappelijke organisaties en belanghebbenden  bij plannen en planvorming actief meedenken, meepraten en meedoen.  Dan kan wellicht ook meer gebruik gemaakt worden van de kennis die de samenleving in zich heeft.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Het vergaderen op locatie is als keuze aan de raad. Er is geen verplichting van enige aard.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
De meerkosten worden geraamd op € 10.000. Dit is overigens exclusief eventueel noodzakelijke ICT-faciliteiten.

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

10

10

10

10

Urenplanning andere afdelingen

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 10.000

€ 10.000

€ 10.000

€ 10.000

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Regionaal investeringsfonds

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Regionaal investeringsfonds

Afdeling

Ruimte

Programma

Ruimte

Budgethouder

W. Brouwer

Beheerproduct

Economische ontwikkeling

Portefeuillehouder

S. Klein - de Jong

Soort nieuw beleid

Wenselijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Begin 2016 stemden de gemeenteraden in met het regionaal ambitiedocument 2016-2020. Om invulling te kunnen geven aan de speerpunten uit dit ambitiedocument zijn financiële middelen nodig.
In het najaar van 2016 doet de Regio Rivierenland een voorstel aan alle gemeenteraden voor de financiering van de speerpunten. In een oriënterende notitie van mei 2016 wordt een regionaal investeringsfonds geopperd, waarbij alle gemeenten structureel 3,- per inwoner bijdragen.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Het investeringsfonds moet uitvoering geven aan de drie speerpunten uit het ambitiedocument:

  • Agribusiness:                           Onze tuinbouw wordt nog meer toonaangevend in Europa;
  • Economie en Logistiek:            Wij worden de 3e logistieke hotspot van Nederland;
  • Recreatie en Toerisme:            Wij bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5%.

Toelichting (Waarom?):
Met het investeringsfonds worden initiatieven uit de markt en netwerken in de samenleving gefinancierd. Het investeringsfonds wordt waarschijnlijk beheerd door een Economic Board bestaande uit ondernemers, onderwijsinstellingen en de overheid. De Economic Board beoordeelt de voorstellen van initiatiefnemers en geeft een bindend advies aan het Dagelijks Bestuur van de Regio Rivierenland over het wel of niet co-financieren van het voorstel. Door initiatieven te financieren die aansluiten bij de speerpunten wordt uitvoering gegeven aan het ambitiedocument.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
De raad kan kiezen geen bijdrage te doen aan het investeringsfonds. Deze keuze wordt door de gemeenteraden gemaakt in het najaar van 2016. Op dit moment is er nog geen alternatief om de uitvoering van het ambitiedocument mogelijk te maken.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
3,- x 26.206 inwoners = 78.618,-. De uitvoering en ondersteuning wordt gedaan door Regio Rivierenland.

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

PM

PM

PM

PM

Urenplanning andere afdelingen

PM

PM

PM

PM

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 79.000

€ 79.000

€ 79.000

€ 79.000

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Verkoop stimulerende maatregelen BT Doejenburg II

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Verkoop stimulerende maatregelen BT Doejenburg II

Afdeling

Ruimte

Programma

Ruimte

Budgethouder

W. Brouwer

Taakveld

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Portefeuillehouder

Sietske Klein - de Jong

Soort nieuw beleid

Wenselijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Meer bouwkavels op bedrijventerrein Doejenburg II verkopen.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Verkoop stimulerende maatregelen besproken in voorbespreking 14 juni 2016. Die worden verder uitgewerkt en ingevoerd.

Toelichting (Waarom?):
Door de vaststelling van de Regionale Programmering Bedrijventerreinen is 6 ha. bedrijventerrein Doejenburg II (tijdelijk) uit de markt genomen. De overblijvende 6 ha. moet de komende vier jaren worden verkocht. Daarmee wordt aangetoond, dat de uit de markt genomen gronden noodzakelijk zijn voor verdere ontwikkeling  van Doejenburg II.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Vrije beleidskeuze, geen wettelijke verplichting.
Het alternatief is meer reactief afwachten of ondernemers interesse hebben voor een bouwkavel.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
De verschillende maatregelen zijn nog niet voorzien van een kostenplaatje.

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

Urenplanning andere afdelingen

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

 € 40.000

€ 40.000

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Integraal vastgoedmanagement

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Integraal vastgoedmanagement

Afdeling

Ruimte

Programma

Diverse

Budgethouder

W. Brouwer

Taakveld

Diverse

Portefeuillehouder

S.T. Klein-De Jong

Soort nieuw beleid

Wenselijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Een integrale aanpak en voldoende middelen voor het in stand houden van de gebouwen en objecten die in eigendom zijn bij en onder verantwoordelijkheid vallen van de gemeente.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Het college zal -zoals aangekondigd- in de raadsvergadering van september 2016 een voorstel doen voor het structureel oppakken van de vraagstukken die in de vastgoedportefeuille spelen. Zaken die nodig zijn om op het vlak van vastgoed "in control" te komen.

Toelichting (Waarom?):
Bij de inventarisatie van de gemeentelijke vastgoedportefeuille  bleek o.a. dat we voor een aantal gebouwen onvoldoende budget beschikbaar hebben voor de instandhouding ervan. Het college maakt inzichtelijk welke stappen en maatregelen er nodig zijn om voor het gemeentelijk vastgoed "in control" te komen.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Een eigenaar van vastgoed is verplicht dit vastgoed als een goed huisvader te beheren.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
PM

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

Urenplanning andere afdelingen

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

PM

PM

PM

PM

Overzicht nieuw beleid 2017-2020

Laanboompact

NIEUW BELEID 2017 – 2020

Onderwerp

Laanboompact

Afdeling

Ruimte

Programma

Ruimte

Budgethouder

W. Brouwer

Taakveld

Ruimtelijke ordening

Portefeuillehouder

H.N. de Ronde

Soort nieuw beleid

Wenselijk

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Een bijdrage leveren aan het ontstaan en verder promoten van hét toonaangevende laanboomcentrum in de wereld; stimuleren van de plaatselijke regionale economie.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
De (intergemeentelijke) overheid en de sector gaan intensiever samenwerken o.a. om subsidies te verwerken.

Toelichting (Waarom?):
zie RV/15/00609 Z14-30716

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Niet meedoen.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
€ 5.000 jaarlijks

Urenplanning eigen afdeling

2017

2018

2019

2020

Urenplanning andere afdelingen

Financiële aspecten

Investeringsbedrag

2017

2018

2019

2020

Afschr. termijn

Uitgaven:
Inkomsten:

Kapitaallasten

Exploitatie

2017

2018

2019

2020

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 5.000

€ 5.000

€ 5.000

€ 5.000

Deze website is ontworpen en gepubliceerd door LIAS Software in opdracht van Gemeente Buren